6 maj

Jag ska vara ärlig; jag har inte gillat Sthlm när jag varit där tidigare. Men jag måste säga att efter denna gången har jag DELVIS ändrat mig. Inte helt. Men så är jag ju väldigt Göteborgskär också...
 
Estetiskt sett är staden faktiskt finare än Götet. Göteborg har många fina hus också, men det är på tok för många insprängda betongblock från 70-talet. Det är riktigt, riktigt fult och det stör mig. Stockholm var faktiskt en otroligt vacker stad! Thumbs up!
 
Däremot var det ju en halv omöjlighet att hitta mysiga fikaställen?! I Götet kryllar det av caféer, både kedjor och mindre ställen, med underbara, stora uteserveringar. Mitt i smeten eller på en bakgård kan man alltid välja själv! Men herreminvärld vad vi jagade caféer i Stockholm! Det finns snordyra serveringar där man inte en förstår om det är okej att bara ta en kaffe, några Waynes och ett fåtal Espresso House med tre metallbord utanför på trottoaren... Det FINNS säkert, det förstår jag med, men inte så lätt att hitta som hemma!
 
Göteborgs närhet till vattnet utnyttjas dåligt =/. Det är så synd att det rinner på utsidan längs staden. I Stockholm är det vatten överallt! Väldigt trevligt.
 
Och jag blev riktigt jävla förbannad på all shopping i Sthlm! Inte för att den var dålig utan precis tvärtom! Det kändes som ett hån mot mitt fina Göteborg att inga flagshipstores vänt sig till oss! Varför har de ett fantastiskt NK med champagnebar och inte vi? Varför finns det fucking champagnebarer överallt, i alla butiker, men inte hemma? Jag förstår att det har att göra med att mentaliteten och efterfrågan är annorlunda, men jag är förbannad över att det trycks upp in my face sådär. Jag är skitsur över att det får oss att framstå som en töntiga lillasystern, som ingen ens tänkt tanken på kanske faktiskt också vill ha vackra butiker att fönstershoppa i ?!?! Jag hatar er. Vi förtjänar vackra flagshipstores, fantastiskt inredda gallerior istället för NORDSTAN. Jag vill också få kaffe medan jag går runt och kollar i butiker! Jag känner mig förbisedd. Och det är viktigt för mig att förstå att jag egentligen inte alls har ett intresse för, eller ekonomin till, att dricka champagne när jag handlar. Men det är en principsak. Mitt vackra Göteborg förtjänar det.
 
Men vad är folks problem egentligen? Däri mina vänner, däri ligger den verkliga skillnaden. Självklart finna det finns killar i vår huvudstad med, men jag har aldrig sett så mycket läskiga, flottiga, pappa-betalar-brats på en helg som denna helgen. Tacka veta jag våra vackra Göteborgskillar, med sin helt fantastiska modemedvetenhet! Med sina lite för uppvikta chinos, farfarströjor och converse. Släng på en trasig jeansjacka på det så är bilden komplett. Och vad är det med att folk inte flyttar sig på trottoaren? Eller i affärer? Om man möts på trottoarer viker väl båda parter en liten bit mot sin kant? Nepp, inte i sthlm! Där hamnade jag gång på gång ute i vägen! Jag undrar hur de gör när de möter varandra? Är det konstanta krockar där den svagaste får bli knuffad? Inte speciellt trevligt... Och jag är ledsen, men en sista sak: dialekten? Måste ni ta i så ni spricker med gnälligheten? Det låter som något taget ur en parodi...
 
Men vad tjejerna var vackra.... Hemma är det nästan inte okej att klå upp sig. Det är väldigt tråkigt. Jag som har så mycket fina kläder, som inte kommer till användning. Det hade jag velat att Götet tog över lite. Inga mer mjukisbyxor, snälla Göteborg?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0